• Nieuws
  • Thema Brochures
  • Tussentijdse rapportages & Continue monitoring
  • Samenstellen jaarrekening
  • Fiscale advisering
  • Financiële administraties
  • Interim en controller werkzaamheden
  • Salarisadministratie
overzicht

Kamerbrief aanpassingen in bedrijfsopvolgingsregeling en doorschuifregeling

Gepubliceerd: 23-05-2024 | 06:00:00

Bij de behandeling in de Tweede Kamer van het initiatiefwetsvoorstel over de bedrijfsopvolgingsregeling in de schenk- en erfbelasting (BOR) is discussie ontstaan over een amendement, dat afgelopen najaar is aangebracht in de Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2024. De discussie betreft twee maatregelen, die de toegang tot de BOR en de doorschuifregeling aanmerkelijk belang (DSR ab) verbreden. Er is inmiddels een amendement ingediend op het initiatiefwetsvoorstel om het eerder genoemde amendement terug te draaien. Ook is een motie ingediend om de ongewenste gevolgen daarvan terug te draaien. Deze motie is door de Kamer verworpen. De staatssecretaris van Financiën heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over juridische aspecten en de uitvoeringstoets van het vorig jaar aangenomen amendement.

Het betreft de volgende maatregelen.

1. Een verruiming van de verwateringsregeling in de BOR en de DSR ab. De verwateringsregeling houdt in dat de BOR en DSR ab kunnen worden benut voor een indirect belang dat minder dan 5% maar ten minste 0,5% bedraagt en uitsluitend is verwaterd door vererving, overgang krachtens huwelijksvermogensrecht of schenking. Door het amendement vervalt de voorwaarde van ‘ten minste 0,5%’ voor situaties waarin de verkrijger een bloed- of aanverwant in de neergaande lijn is van een rechtsvoorganger krachtens erfrecht, huwelijksvermogensrecht of schenking die een indirect ab hield in dat andere lichaam.

2. Verbreding van de toegang tot de BOR voor kleine aandelenbelangen als een familiegroep een belang heeft van ten minste 25%. De omvang van het eigen aandelenpakket van een familielid is niet van belang.

Voor beide maatregelen heeft een toetsing op ongeoorloofde staatssteun plaatsgevonden. Het feit, dat het amendement zo duidelijk is toegeschreven naar een verruiming specifiek voor familiebedrijven zonder rechtvaardigingsgrond, maakt het staatssteunrechtelijk kwetsbaar. De regelingen, die door het amendement voor familiebedrijven worden verruimd, kennen een algemene toepassing.

De verruiming van de toegang tot de BOR voor belangen in familiebedrijven staat op gespannen voet met het gelijkheidsbeginsel. Mogelijk bestaat voor de verruiming van de verwateringsregeling een voldoende redelijke grond voor het verschil in behandeling. De onderbouwing voor de verbreding van toegang tot de BOR voor kleine belangen bij een familiebelang van 25% of meer lijkt ontoereikend te zijn voor het verschil in behandeling.

Eerder heeft de staatssecretaris al laten weten dat beide maatregelen de handhaafbaarheid en fraudebestendigheid van de BOR en de DSR ab ingrijpend verslechteren.

Het is aan de Kamer als medewetgever om een door de Kamer aangenomen amendement terug te draaien. Het kabinet zal in het Belastingplan 2025 niet met zo’n voorstel komen, tenzij een Kamermeerderheid daar om vraagt. De staatssecretaris wijst erop dat de uitkomsten van de toetsing aan staatssteun, het gelijkheidsbeginsel en de uitvoeringsgevolgen de Kamer eigenlijk geen andere keuze laten dan de twee maatregelen ongedaan te maken.

http://nl.informanagement.com/rss/CustomFeed.aspx?sjabloon=vandenbout&command=viewitem&id=57772

Bron: Informanagement

Overig nieuws


16-01-2025 | 05:00:00 - Muziekproductie ondanks fiscale winst geen bron van inkomen
16-01-2025 | 05:00:00 - Kwijtschelding schuld ex-partner is belaste schenking
09-01-2025 | 05:00:00 - Te late aangifte erfbelasting leidt tot belastingrente
09-01-2025 | 05:00:00 - 'Zachte landing' in handhavingsplan arbeidsrelaties 2025
09-01-2025 | 05:00:00 - Modernisering van geschillenregeling en enquêteprocedure voor aandeelhouders
09-01-2025 | 05:00:00 - Belastingadviseur faalt bij onderbouwing zakelijke kosten
02-01-2025 | 05:00:00 - Milieulijst 2025 vastgesteld
02-01-2025 | 05:00:00 - Nadere invulling van begrip "werkelijk rendement"
02-01-2025 | 05:00:00 - Tarieven, heffingskortingen en bedragen inkomstenbelasting 2025
02-01-2025 | 05:00:00 - Aandachtspunten 2025 loonheffingen
02-01-2025 | 05:00:00 - Energielijst 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Betaal voorlopige aanslag niet te vroeg
19-12-2024 | 05:00:00 - Invoering belastingheffing box 3 over werkelijk rendement niet voor 2028
19-12-2024 | 05:00:00 - Opschorting overgangsrecht btw-verhoging cultuur
19-12-2024 | 05:00:00 - ISDE-regeling opent weer op 2 januari 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Strenge toets voor beroepskosten van resultaatgenieter
19-12-2024 | 05:00:00 - Pakket Belastingplan 2025 aangenomen
12-12-2024 | 05:00:00 - Box 3: ongerealiseerde vermogenswinsten tellen mee bij werkelijk rendement
12-12-2024 | 05:00:00 - Cryptovaluta vormen belastbaar vermogen in box 3
12-12-2024 | 05:00:00 - Naheffingen mrb door onjuist gebruik handelaarskenteken
12-12-2024 | 05:00:00 - Per 1 januari 2025 geldende bedragen in de SZW-regelgeving
05-12-2024 | 05:00:00 - Raad van State uit bezwaren tegen nieuw box 3-stelsel
05-12-2024 | 05:00:00 - Premiepercentages en maximum premieloon 2025
05-12-2024 | 05:00:00 - Recht op aftrek voorbelasting bij kosteloze terbeschikkingstelling
05-12-2024 | 05:00:00 - Overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning: wanneer komt u in aanmerking voor het verlaagde tarief?
05-12-2024 | 05:00:00 - Bijzondere omstandigheden: proceskostenvergoeding onder de loep
28-11-2024 | 05:00:00 - Berekening heffingskortingen bij gedeeltelijke belastingplicht
28-11-2024 | 05:00:00 - Hoge Raad: ongelijke behandeling bij WGA-uitkering en arbeidskorting
28-11-2024 | 05:00:00 - Indexering griffierechten per 1 januari 2025
28-11-2024 | 05:00:00 - Toepassing eigenwoningregeling bij besluit tot verkoop voor juridische levering woning
21-11-2024 | 05:00:00 - Premie en bijdrageloon Zorgverzekeringswet 2025

Neem contact op met VanDenBout Accountancy & Advies

 

VanDenBout Accountancy & Advies
 

VanDenBout Accountancy & Advies
Kromme Gat 17
3372 DH  Hardinxveld-Giessendam

Kees van den Bout
Mobiel  06 466 155 19
E-mail  info@vandenboutacc.nl

KvK
BTW

62110527
NL854657368B01

Copyright 2025 - VanDenBout Accountancy & Advies
Inloggen | Ziber Website | baixo illustraties - Website illustraties